Роман Заяць: Інтернет-радіо є набагато ближчим до слухача

23.04.2013 09:05
Дедалі більше українців слухають онлайн-радіо, але монетизувати його поки що важко, розповідає засновник платформи Mjoy.

Перша в історії онлайн-радіостанція з’явилась 1993 року у Сполучених Штатах Америки. Вона працювала за принципом подкастингу. А 1994 року виступ The Rolling Stones у Сіетлі вже транслювався в мережі. «Сподіваюся, це все не накриється мідним тазом», - висловився тоді про технологію трансляції аудіопотоку в інтернеті Мік Джеґґер. Його сподівання виправдались: не накрилось. 1998 року в Австралії виникло перше повноцінне онлайн-радіо, яке працювало тільки в мережі.

 

Створений 2009 року портал онлайн-радіо MJoy, візитівками якого залишаються «Радіо з криївки» та «Різдвяне радіо», сьогодні об’єднує понад десяток інтернет-радіостанцій. «Ми зайняли свою нішу, - каже співзасновник і директор компанії Роман Заєць. – Розповідаємо культурні новини, знаємось на музиці, не чіпаємо політики. Ми ніким не спонсоровані й витрачаємо тільки те, що заробили».

 

Попри те, що для радіомовлення в інтернеті не потрібна ліцензія, воно не є набагато дешевшим за звичайне – технічний принцип роботи практично однаковий. «Якщо робити не аматорський, а повноцінний професійний продукт, та ще й намагатися розвиватись, виходить дуже дорого», - розвінчує міф про дешевизну онлайн-мовлення Роман Заєць у розмові зі студентами Школи журналістики Українського католицького університету.

 

Онлайн-радіостанції поділяються на:

 

онлайн-платфоми – музичні сервіси, де список пісень можна формувати особисто;

 

ретранслятори – збірки посилань на ефіри різних онлайн-радіостанцій, сортованих за різними критеріями;

 

самостійних мовників – аматорів, які поступово «вимирають»

 

медійні корпорації чи платформи, які виробляють власний радіоконтент.

 

Відомий польський медіаменеджер Станіслав Тичинський вивів формулу успішності традиційної FM-радіостанції. Якщо ви ввімкнули незнайому радіостанцію і вам подобається пісня, що лунає в ефірі, це 1/6 успіху. Якщо сподобалась і наступна пісня – ще 1/3. Третя пісня поспіль подобається дуже рідко, це вже справжнє досягнення. Тож друга половина успіху залежить від переходів між піснями, реклами, мови й поведінки ведучого.

 

За словами Романа Зайця, слухач обирає радіо, керуючись лише емоціями.  Тому класичне радіо завжди мало проблеми з визначенням своєї аудиторії. Щоби вдало організувати роботу FM-станції, необхідно замовляти дорогі дослідження, результат яких буде відомий, у найкращому випадку, за місяць. Натомість, онлайн-радіо має низку можливостей, які дозволяють спостерігати за реакцією слухачів відразу, і це дає онлайн-радіо величезну перевагу над FM. «Таке радіо є набагато ближчим до слухача, воно здатне відповідати його вимогам у режимі реального часу. Завдяки соціальним мережам та певним програмам ми бачимо нашу аудиторію – вік, стать, місце, де перебуває слухач, час слухання станції, а також браузер, який він використовує», - розповідає Роман Заяць.

 

Ще одна перевага онлайн-радіо над FM доступність. В інтернеті можна слухати улюблену станцію в будь-якому куточку світу, не зважаючи на частоти й зони покриття. Ще один плюс – функціональність, адже на сайті радіостанції, крім аудіопотоку, є текст, фото, відео чи можливість скачувати подкасти, щоб прослуховувати програми у зручний час. До того ж, онлайн-радіо легко пристосовується до новітніх технологій. Незабаром бортовий компютер нових автомобілів синхронізуватиметься з мобільним пристроєм власника, тож онлайн-радіо всерйоз конкуруватиме з FM в автомобілях.

 

Онлайн-радіостанції можуть бути сезонними; як приклад Роман Заєць наводить «Різдвяне радіо», проект, що починає працювати за кілька тижнів до Різдва і припиняє по завершенні «українського Рамадану». «Таким чином можна створити радіостанцію для конкретної події на короткий часовий проміжок. Виключно під емоції людей, під їхнє очікування свята. Українські колядки, західні різдвяні пісні, цікаві гості у студії. Свята закінчуються – радіо закривається», - розповідає Роман.

 

Та, попри дедалі більшу комерціалізацію різдвяних свят, залучити достатньо рекламних коштів для того, щоб зробити «Різдвяне радіо» бодай самоокупним, поки що не вдається. «Цього року ми намагалися зробити це радіо особливо гарним і цікавим. Оформили новий плеєр, записали Богдана Бенюка й Наталію Сумську. Але рекламодавці не реагували. Чомусь реклама не працює на таких тимчасових онлайн-радіостанціях», - нарікає керівник MJoy. Не працює в Україні й поширена на Заході модель, коли слухач сплачує за цікаве йому радіо.

 

Поза тим, аудиторія онлайн-радіо невпинно зростає. Згідно з польськими дослідженнями, 60% опитаних слухають радіо в інтернеті щонайменше раз на тиждень. З них дві третини слухають в онлайні ефір FM-радіостанцій, третина – суто інтернет-радіостанції. Що ж до України, то тут найбільша аудиторія онлайн-радіо – в Києві. За даними GFK-Ukraine, 45% киян віком від 12 до 65 років слухають радіо в інтернеті. За прогнозами, 2013 року цей показник зросте до 50%.

Володимир МолодійШкола журналістики УКУ

Коментарі (0)

Додати коментар

***
  •  
  •  
Чиста субота news image

20 квітня львів’яни вийшли на толоку, щоб очистити від сміття парки, вулиці, дворики, помити пам’ятник і погладити ропуху.

Названо ТОП-20 лекцій TED

Чи вбиває школа креативність? В чому сила інтровертів? Як викрити брехуна? Що нам заважає досягти успіху? Найяскравішими виступами конференцій TED мільйони інтернет-користувачів продовжують ділитися і кілька років після їх проведення.